Bevægelse, bevægelse, bevægelse (PART 2)

GLA:D træning fysioterapeut

Hvad skal jeg være opmærksom på når det er bevægelse i forbindelse med træning?

Husk:

  1. Vi bliver gode til det vi øver – det gælder også kroppen og bevægelse (også når det gælder træning).
  2. Det kræver gentagelser – rigtig mange gentagelser (også når det gælder træning).
  3. Vores krop er lavet til bevægelse – både biologisk set, psykologisk set og socialt set (også når det gælder træning).

Det vi skal være opmærksomme på når vi snakker bevægelse og træning er ROM (Range Of Motion: altså hvor stor bevægelsen er) og belastningen.
Når vi begynder at lave en ny bevægelse/øvelse skal kroppen have tid til at tilpasse sig ift. de mekanismer, som skal arbejde. Derfor er det vigtigt at starte med kvalitet frem for kvantitet – altså at lave øvelsen ”korrekt” (efter formålet), også vil belastningen/kvantiteten kunne stige helt automatisk over tid.

Så skal vi huske, at der som oftest er mange måder at lave en øvelse ”korrekt” på. Du skal huske at vide fokus/formålet for bevægelsen/øvelsen.
Jeg fortæller ofte mine patienter, hvor de skal mærke en spænding (og evt. efterfølgende ømhed), så vi på den måde kan kontrollere, at vi gør det ”korrekt”. Det gør det også nemmere for dig selv at kunne træne selv senere hen. Det betyder dog ikke, at du skal kunne mærke en bestemt ømhed efter hver træning, for at du har fået effekt.

At lære en ny bevægelse/øvelse tager tid og gentagelser. Det gode er, at vores krop er kodet til at tilpasse sig til det vi udfordre den med – lige gyldig alder, køn, træningserfaring el.lign.

Vores krop bliver god til det vi øver – så øv!

Rigtig god fornøjelse 😊