Bevægelse, bevægelse, bevægelse (PART 3)

Hvad skal jeg være opmærksom på, når bevægelse giver smerter?

Husk:

1. Vi bliver gode til det vi øver – det gælder også kroppen og bevægelse (også når det gælder smerter).
  2. Det kræver gentagelser – rigtig mange gentagelser (også når det gælder smerter).
  3. Vores krop er lavet til bevægelse – både biologisk set, psykologisk set og socialt set (også når det gælder smerter).

Vores krop er verdensmester til at tilpasse sig. Den tilpasser sig til aktivitet, men den tilpasser sig også inaktivitet.
Er det lang tid siden vi har lavet en bestemt bevægelse fx pga. smerter (eller måske aldrig har prøvet den før), så er chancerne ret høje for, at kroppen ”brokker” sig når vi laver den igen eller skal prøve for første gang. Ikke fordi bevægelsen er ”forkert” eller udføres ”forkert”, men fordi vi udsætter kroppen for noget den ikke er vant til. Så skal den have tid til at tilpasse sig.
Dvs. at vores hjerne og krop ikke fortæller os ”pas på, du gør noget forkert”, den fortæller os ”du gør noget du ikke plejer, er du nu helt sikker på, at vi skal lave det her”. Den beskytter os.

Vi arbejder med en smerteskala når vi bevæger/træner samt et tidsrum efterfølgende, hvor smerten stadig er acceptabel.
Det er svært at undgå smerte når vi opstarter fx genoptræning efter korsbåndsoperation, nyt knæ/hofte, kikkertoperation eller ved langvarige tilbagevendende smerter i fx nakke, skulder, ryg eller ben.
Smerteskalaen er selvfølgelig fuldstændig individuel og kan variere, men det giver os et godt overblik over din situation.
Og der er selvfølgelig altid tidspunkter, hvor vi skal være mere opmærksomme end andre. Spørg hvis du er i tvivl.

Vi skal huske, at smerte ikke er fjenden. Den er vores ven, som beskytter os.
Dog kræver den til tider større overbevisning (og gentagelser).

Dette er vejledende, og du skal altid gøre det, som gør dig mest tryg, eller få den hjælp der gør, at du føler dig tryg.

Vi er lavet til bevægelse – vi skal bare øve os, før vi bliver gode til det.

God fornøjelse 😊

Er du interesseret i at høre mere, så holder jeg gratis foredrag ”Smerter og Krop samt Smerter og Træning” onsdag d. 20-11-2019 kl. 17-18.

Læs mere her: