Bevægelse, bevægelse, bevægelse (PART 1)

fysioterapeut odense træning knæ hofte ryg

Bevægelse, bevægelse, bevægelse (PART 1)

Noget af det bedste vi kan gøre for vores krop er bevægelse.

Husk:

  1. Vi bliver gode til det vi øver – det gælder også kroppen og bevægelse.
  2. Det kræver gentagelser – rigtig mange gentagelser.
  3. Vores krop er lavet til bevægelse – både biologisk set, psykologisk set og socialt set.

Bevægelse er mange ting.

Bevægelse er specifikke øvelser med yderstillinger, bevægelse er gåtur i skoven, bevægelse er volleyball, bevægelse er en tur på legeplads med dit barn og bevægelse er en ”stærk mand” konkurrence.

Når vi ikke øver – når vi ikke laver – bestemte bevægelser i vores hverdag, så ”glemmer” kroppen den bevægelse. Faktisk så gider den ikke bruge tid på at kunne den bevægelse, fordi vi gør den jo ikke alligevel – vores krop vil vælge det som er mest energibesparende.
Vores krop tænker kun kortsigtet. ”Hvad er bedst for mig lige nu og her” – ikke ”hvad er konsekvenser af at jeg gør sådan her (eller ikke gør sådan her) i længere tid”…

Det betyder ikke, at vi ikke kan genvinde den bevægelse – det kræver bare at vi minder kroppen om, at vi skal lave den bestemte bevægelse. Mange gange.

Det gælder alle bevægelser – vi skal øve bevægelse i yderstilling og helst ofte.

Så mens du lige læser dette – stil dig op – bøj dig forover, rejs dig op, løft armene over hovedet og til sidst kig side til side.

God dag! 😀