Nakkesmerter

fysioterapeut odense træning skulder

Nakkesmerter ses ofte som noget meget kompliceret, kronisk, langvarigt og smertefuldt.
Det kan typisk være fyldt med en masse frustrationer.

Der er lige noget vi huske:
Alle smerter i kroppen er komplicerede i sig selv – og simple i sig selv.
De er alle typisk forbundet med andre strukturer og selvfølgelig det psykiske.
Vi er nødt til at acceptere, at alle smerter i kroppen er biopsykosociale. Alle smerter har krop, psyke og et socialt aspekt. Ikke kun nakkesmerter.

Nakkesmerter har dog ofte meget med sig, da de er forbundet meget med hovedpine, stress, følelser og kultur.

Sundhedsstyrelsen sagde i 2016, at nakkesmerter er et meget almindeligt helbredsproblem i Danmark, og mere end 1 ud af 10 danskere oplyser, at de har haft meget generende nakkesmerter inden for de sidste to uger.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at patienter med nyopståede nakkesmerter altid får information om deres sygdom, hvordan den typisk forløber, og hvilke faresignaler patienten skal være opmærksom på. Samtidig er det vigtigt, at patienten bliver opfordret til at opretholde normal fysisk aktivitet.

Nogle patienter vil have behov for behandling, der går ud over information og rådgivning.

”Har man sådan en patient, bør man som læge overveje at tilbyde træning under vejledning eller ledmobiliserende teknikker. Vi kan se på forskningen, at det har en god effekt og bl.a. hjælper på bevægeligheden”, siger overlæge i Sundhedsstyrelsen, Bolette Søborg.
Se https://www.sst.dk/da/nyheder/2016/nyopstaaede-nakkesmerter

Jeg mener, at dette også er gældende for langvarige nakkesmerter.
Det er vigtigt, at alle patienter har et forløb, hvor de får vejledning og information omkring nakken og smerter, samtidig med en udredning, træning og evt. behandling. Læg mærke til at vejledning, information og træning er et must, og behandling er en evt. supplerende tilgang.
Jeg mener, at bevægelse og træning er altafgørende for personer med nakkeproblematikker og smerter.

Se evt. http://maimann-fysioterapi.dk/du-skal-aldrig-stoppe-med-at-bevaege-dig-naar-du-har-smerter/ for uddybelse.

Hvad skal du så gøre nu?

Mulighederne er tæt på uendelige.

Det vigtigste er, at du finder en behandler, som du er tryg ved, som du forstår, og at du føler, at behandlingen/træningen/vejledningen giver mening og værdi for dig – helst også effekt.

Hvilken slags behandler du skal vælge, er op til dig.

Jeg anbefaler, at du fortsætter eller starter til noget bevægelse/aktivitet/træning – helst med supervision eller et forløb, hvor du får tillid til, at du selv kan træne videre uden supervision. Vores krop er lavet til at bevæges og belastes.

Er du nysgerrig på mere – på nakken, smerter og behandlingsmuligheder, så tilmeld dig til gratis foredrag tirsdag d. 27-08-2019 kl. 18.30 i Odense C.
Se mere her: https://www.facebook.com/events/430892630802012/