Hvorfor gør mit knæ ondt?

Der kan selvfølgelig være utallige grunde til, hvorfor dit knæ gør ondt.
Hovedsageligt vil jeg argumentere for, at noget i dit knæ underarbejder, og noget overarbejder. Jeg vil argumentere for, at vi skal lære at forstå krop og smerte.
Dvs. at vi faktisk kan træne smerten væk.

Her er hvorfor:

Det kan være, at du har fået at vide, at du har en revne eller flænge din menisk. Det kan være, at du har fået at vide, at du har slidgigt/artrose i dit knæ. Det kan også være, at du slet ikke ved, hvorfor dit knæ gør ondt, da smerterne er opstået spontant og/eller gennem en specifik eller uspecifik aktivitet.

Knæet er et fantastisk led.
Det har mange strukturer til at hjælpe sig.
Og bedst af alt… Så kan det kun bukke og strække (i grove træk).

Vores krop/hjerne er verdensmester i at prøve at hjælpe os.
Den prøver først og fremmest at energibespare så meget som muligt.
Den prøver at justere, hvis vi oplever smerte.
”Problemet” (eller skal vi kalde det udfordringen) er, at vores krop/hjerne tænker kortsigtet. ”Lige nu og her er det godt for mig, hvis jeg bevæger mig på denne måde i stedet for”. Den kan ikke se konsekvenserne på den lange bane.

Vi kan prøve at se vores krop som en gryde. Vi kan komme en masse ting i gryden, som stille og rolig fylder den op, og til sidst er det kun en lille dråbe, som får den til at flyde over. Og modsat kan vi gøre ting for at tømme gryden, så den ikke flyder over.
Langvarig ”uhensigtsmæssig” beskyttelse af kroppen kan få gryden til at blive fyldt op.
Træning får gryden til at blive tømt.
Ved at forstå kroppen, smerte og træning, kan vi også hjælpe gryden med at blive tømt.

Som sagt kan knæet i grove træk bukke og strække. Dvs. anatomisk set, så er det meget simpelt, hvornår hvilke muskler arbejder, og hvordan de arbejder.
Vi har en firehovede knæstrækker – det betyder at der er fire muskler, som strækker knæet.
Alle fire muskler er fantastiske på hver deres måde. Der er dog nogle af dem, som er de lidt dominerende typer – dem som overarbejder.
Så har vi den lidt mere rolige type – den som underarbejder.

Det kan vi ”nulstille” så at sige, både ved hjælp af behandling, hvis det er nødvendigt, eller gennem træning, som altid er nødvendigt.

Gennem træning øger vi vores neuromuskulære kontrol, dvs. vores signaler fra hjernen ned til musklerne.
Gennem træning øger vi styrken af musklerne og knoglerne, så vi kan være energibesparende på en hensigtsmæssig måde.
Gennem forståelse af krop, smerte og træning mindsker vi smerte.

Gennem disse argumenter, vil konklusionen på knæsmerter altid være, at træning vil gavne dig.
Det skal selvfølgelig være nogle øvelser, som er tilpasset til dig.
Det skal være øvelser, som du selv kan udføre på sigt, øvelser som du ser mening i og forstår, og øvelser som du har motivation for at lave.

Hvorfor gør dit knæ ondt?
Dit knæ prøver bare at hjælpe dig.
Overvej om du skal hjælpe dit knæ lidt også 😊

Det er altid en fordel at få en faglig vurdering ved en sundhedsprofessionel, hvis du er i tvivl.

Har du spørgsmål eller er i tvivl, så er du altid velkommen til at kontakte mig enten på mail kontakt@maimann-fysioterapi.dk eller på telefon 42 40 45 99.

Lad os bevæge os 😊