Hvordan forbereder jeg min krop på operation?

En operation er aldrig risikofri. Der kan opstå uforudsete komplikationer, og der er aldrig garantier.
Der er forskel på planlagte operationer og akutte operationer – og hvordan vi håndterer dem.

Selvom ”almen” bevægelse og træning altid er godt, kan det være uhåndterbart at få gjort, og svært at motivere sig til  ”bare fordi det kan forebygge eventuelle bevægeapparatsproblematikker og livsstilsygdomme”.
Hvis du er indstillet til operation, og/eller skal igennem et træningsforløb før operation, er det oftest mere håndterbart og motiverende at komme i gang eller vedligeholde træning.

I dag taler vi om den planlagte operation. Det kan være fx ny hofte og nyt knæ, eller planlagt indsættelse af stent mv.

Faktum er, at jo bedre ”form” vores krop er inden operation, jo nemmere er det at genoptræne efter
operation.
Jeg skriver ”form” i citationstegn, da der er uendelig mange måder at definere begrebet på, og uendelig mange måder at træne på, hvorefter den fysiologiske effekt tilpasses.

Det bedste at huske på – enten for at motivere eller forstå træning – er at kroppen husker.
Hvis den har prøvet bestemte bevægelser før, er det nemmere for hjernen at få fat igen efter operation/inaktivitet. Hvis hjernen har nemmere ved at få fat i musklerne, vil den fysiologiske reaktion fra træningen i musklerne være større.
Neuromuskulær kontrol er kontakten mellem hjerne og muskel. Dvs. hjernens evne til at få sendt de præcise signaler ned til de muskler den gerne vil have fat i ift. en bestemt bevægelse.
Målet med træningen er derfor at fremme den neuromuskulære kontrol til den kropsdel, hvor du skal opereres.

Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal stå med tunge vægte, eller sidde i bestemte maskiner. Kroppen bliver god til det vi øver. Så vi skal øve/træne de bevægelser, som er vigtige for dig og din hverdag – og de muskler som er involveret.
Dog tyder forskning på, at jo større progressiv belastning vi udfører under træning inden operation, jo bedre er resultatet (dette er undersøgt i forbindelse med nyt knæ*).
Det bedste at gøre, er at vi tilpasser træningen til dig, og at du forstår mening med træningen.

Jeg vil understrege igen:

  1. Alt hvad din krop kan, det må den. Og det skal den.
  2. Vores krop tilpasser sig, hvad vi gør.
    Jo oftere vi kan minde vores krop om, at bevægelser er gode, jo mere lytter den. Også selvom der er smerte før og efter operation.
  3. Vi skal bevæge os så naturligt som muligt – hvilket vil sige alle bevægelser. Alle bevægelser er naturlige.

Det er altid en fordel at få en faglig vurdering ved en sundhedsprofessionel, hvis du er i tvivl.
Og genoptræning er altid en fordel efter operationen.

Har du spørgsmål eller er i tvivl, så er du altid velkommen til at kontakte mig enten på mail kontakt@maimann-fysioterapi.dk eller på telefon 42 40 45 99.

Lad os bevæge os 😊

*Skoffer B, Maribo T, Mechlenburg I, Hansen PM, Søballe K, Dalgas U. Efficacy of Preoperative Progressive Resistance Training on Postoperative Outcomes in Patients Undergoing Total Knee Arthroplasty. Arthritis Care Res (Hoboken). 2016 Sep;68(9):1239-51. doi: 10.1002/acr.22825. Epub 2016 Jul 28.