Hvad skal du gøre, hvis du oplever akutte smerter?

fysioterapi fysioterapeut smerte akut skade odense behandling

De fleste af os har prøvet det – akut/pludselig smerte et sted på kroppen.

Det kan være, at jeg har skåret mig i fingeren. Det kan være, at jeg har vredet om på min ankel. Eller det kan være, at jeg har fået et smæld i baglåret under løbeturen.
Alt dette er karakteriseret som akut smerte – det er en kombination af vævsændring, beskyttelse, psykisk reaktion og selvfølgelig smerte.

I dette indlæg vil jeg skrive om akut smerte i forbindelse med aktivitet – fx den forvredet ankel, fibersprængning, forstuvet finger også videre.

Det første vi skal huske er, at smerten ikke nødvendigvis er farlig.
Smerte er vores beskyttelsesmekanisme – det er vores krop, som fortæller os, at der er noget vi lige skal kigge på.
Det er en måde for kroppen at sikre sig på – at sikre, at vi stopper den pågældende aktivitet.
Regel 1: Smerte er ikke farlig.

Det andet vi skal huske på, at kroppen er sin egen bedste hjælpemaskine. Typisk vil der omkring det smertefulde område opstå rødme, hævelse, varme og funktionsnedsættelse. Dette er igen kroppen, som beskytter sig selv. Dette er også kaldet ”inflammation”.
Så inflammation er kroppens egen måde at reparere sig selv på. Det er en naturlig reaktion ved vævsændring og akut skade.
Regel 2: Inflammation er en god ting.

Det tredje vi skal vide er, at vi skal være skeptiske med, ”det plejer vi at gøre” eller ”det har jeg set folk gøre tidligere”.
Dette gælder ”PRICEM”-princippet, som i mange år er blevet brugt helt automatisk ved akut smerte.
PRICEM står for:
P = Prompt (hurtig reaktion)
R = Rest (hvile)
I = Ice (is)
C = Compression (kompression)
E = Elevation (elevation)
M = movement/mobilisation (bevægelse)
Før skulle man stoppe aktiviteten hurtigst muligt, hvile området eleveret med kompression og is på.
Dette er ikke nødvendigvis korrekt.
Argumentet for at bruge PRICEM er/var, at det stoppede den akutte inflammation og dermed hævelse, varme, rødme, smerte og funktionsnedsættelse.
Jeg anbefaler ikke PRICEM længere, da der ikke er evidens for, at PRICEM nedsætter skadestid. Vi har lige etableret i regel nr. 2, at inflammation er en god ting, så hvorfor stoppe denne proces?
Studier tyder på, at vi faktisk udvider tiden for skade/smerte.
Det betyder ikke, at du aldrig skal reagere med PRICEM, gør det som du føler er bedst for dig, eller det du kan mærke hjælper din krop.
Jeg anbefaler typisk ro de første 24-72 timer efter akut opstået smerte, men ro betyder ikke inaktivitet. Bevægelse af området, eller kropsdele tæt på området er klart fordelagtigt for at fremme blodcirkulationen. Efter 24-72 timer kan det være rart med is, kompression og elevation omkring området, men det er op til den enkelte.
Regel nr. 3:PRICEM” er ikke nødvendigvis det første vi skal gøre.

Vi skal huske, at der altid er psykiske reaktioner i forbindelse med smerte. Jo mere utrygge og frustrerede vi er ved situationen og smerten, jo værre føles den, og jo mere har vi tendens til at overbeskytte vores krop.
Derfor er det vigtigt, at opsøge den hjælp du har brug for.
Jeg anbefaler mine patienter, at tage den med ro de første par dage, prøve at bevæge området stille og roligt indenfor smertegrænsen, også se tiden an.
Efter 24-72 timer kan vi nemmere få et overblik over situationen, påbegynde behandling samt genoptræning.
Alt dette er vejledende da du skal gøre det, som du føler dig tryg ved.
Regel nr. 4: Ring til en sundhedsprofessionel for spørgsmål og vejledning.

Hjalp dette indlæg dig?

Kommentér, skriv eller ring, så vejleder jeg dig meget gerne 😊