Cupping er behandling med sugekop til dig med muskelspændinger, betændelsestilstand eller hævelse

Cupping kan kort sagt hjælpe med helingen af vævet, give dig din bevægelighed tilbage og mindske smerter. Det bruges også hos atleter til at øge resitution.

KOntakt for mere information

Hvorfor cupping?

Virkning

Hævelse og spændinger hæmmer bevægelse og muskelstyrke og har dermed en stor betydning for din funktion og dit smerteniveau.

Cupping øger cirkulationen i musklerne og bindevævet, og er med til at fjerne hævelse og væskeansamlinger.

Det kan også bruges til at øge restitutionen af musklerne i perioder med øget belastning på kroppen fx ved konkurrencer og slutspil.

Metode

Hævelse er kroppens eget forsvar ved traume/øget belastning. Problemet er bare at kroppen kan ”gå i tomgang” og ikke selv kan fjerne hævelsen. Det hæmmer din bevægelighed og påvirker dit smerteniveau og funktion.
Ved at suge vævet op og bevæge det mod hjertet øges cirkulationen og affaldsstoffer og hævelse fjernes.

cupping, restitution, heling, maimann fysioterapi, odense

Hvornår cupping?

Akutte skader, fx

• Vrid af ankel, vrid af knæ, overrevet korsbånd, diskusprolaps, fiberskade

Slimsæk irritation, fx

• Skulder, knæ, hofte, ankel

Længerevarende overbelastninger, fx

• Spændingshovedpine, tennisalbue, løberknæ, impingement (indeklemningssyndrom)

Efter operation (der forekommer naturlig hævelse efter operation), fx

• Artroskopi (kikkertundersøgelse), rekonstruktion efter fraktur, alloplastik (nyt led)

Gigt, fx

• Artrose (slidgigt) i skulder, hofte, knæ, ankel
  • Reumatoid artrit (leddegigt)
kontakt for mere information

Case – hævelse i knæ efter vrid

Jeg fik en patient ind som havde lavet et vrid på hendes knæ 5 måneder tidligere.
Efterfølgende var hun meget hævet, smertepræget og kunne ikke bevæge knæet optimalt.
Hun fik taget røntgen, som ikke viste noget, så hendes læge bad hende holde knæet i ro og evt. tage nogle smertestillende ved behov. Nu var der altså gået fem måneder, og der havde ikke været bedring, så hun kontaktede fysioterapeut.

Inden behandling kunne hun ikke gå uden at halte grundet bevægeindskrænkning. Hun kunne ikke sidde på knæene, og kunne ikke bukke sit knæ fuldt ud i liggende position.

Efter cupping af både indersiden af knæet og baglåret, kunne hun gå helt normalt, og beskrev hendes gang som ”meget lettere – mit ben er flere kilo lettere”. Hun kunne sætte sig ned på sine knæ og nå fødderne samt bukke benet fuldt ud.

Hævelsen i hende ben gjorde altså at hun ikke kunne bevæge hendes ben optimalt.
Det gav smerter og nedsat funktion.

Det er vigtigt at fjerne hævelsen inden at påbegynde videre behandling og øvelser.
Ellers kan øvelserne ikke udføres korrekt.

Nu skal patienten lave sine øvelser ugentlig for at forebygge tilbagefald og andre vrid.

Cupping er altså enormt effektivt med lige-nu-og-her virkning, og der er ingen bivirkninger (som fx ved medicin) samt du ikke vil få bivirkninger af inaktivitet.

Cupping til øget resitution

TV2 SportsLAB testede cupping/sugekop som restitutionsmetode af to banecykelryttere i februar 2017.

Se linket for nærmere uddybning:

Overskriften efter forsøget lød: ”Cupping havde en overraskende effekt på to cykelryttere. Nu vil eksperter se på, om cupping skal være en del af rytternes restitution til OL”.

Se mere: http://sport.tv2.dk/2017-02-24-efter-tv-2-forsoeg-eksperter-vil-undersoege-saerpraeget-metode-frem-mod-ol

Hvilke andre metoder blev testet?

I forsøget blev cupping testet imod restitutionsmetoderne hvile og nedkøling.

Da de testede banerytterne efter hvile fandt de: ”Med hvile som restitution gik Rasmus Quaade ned i præstationsevne. Cirka 2 procent gik han ned, og det svarer til cirka 4 sekunder. Og 4 sekunder i et baneforfølgelsesløb er jo rigtig meget.”

Nedkøling som restitution havde en endnu dårligere effekt på deres præstationsevne: ”Mange atleter bruger nedkøling eller kuldebad som restitution. Men nedkøling har ikke den ønskede effekt* for Rasmus Quaade og Mikkel Bjerg. De formår nemlig ikke at opretholde deres præstationsevne ved anden tur på cyklen. Faktisk er Mikkel Bjergs nedgang markant større, end da han brugte hvile som restitution. En nedgang på fem procent svarer til 15-20 sekunder i en konkurrence.”

*Min personlige vurdering og erfaring er, at nedkøling er mere smertedæmpende efter konkurrence end det er restituerende.

Se hele udsendelsen her

Hvordan virker cupping?

Der er flere metoder til, hvordan man får cupping/sugekop-effekten.

1. Man kan som i linket bruge en maskine, som laver elektrisk undertryk til sugekopperne.
  2. Man kan bruge en håndholdt vakuum-pumpe (hvilket jeg selv foretrækker da den er effektiv og nem at transportere).
  3. Oprindeligt brugte man ild til cupping i den østlige verden (hvor cupping har sin oprindelse), hvor man brugte ilden til at skabe undertrykket til sugekopperne, men dette bliver sjældent brugt i den vestlige verden.

Derudover skal det nævnes, at der også er flere metoder at bruge sugekoppen på, alt efter ønskede effekt. Ved restitutionsmetode sidder kopperne typisk i 5-10 minutter samme sted før dette evt. gentages andre områder.

Gennem cupping øges blodvolumen i musklerne således, at der kommer flere næringsstoffer til musklerne, og de dermed heler hurtigere.

Derfor brugte atleter som Michael Phelps og det amerikanske atletikhold cupping til OL i Rio 2016, til at øge bevægelighed og afhjælpe ømme og trætte muskler under konkurrencerne.

Sugekopperne efterlader rødlige/lilla mærker på kroppen, som kan ses på billedet af Michael Phelps fra OL 2016.

fysioterapi odense træning genoptræning smerter

Den menneskelige krop har en medfødt evne til at helbrede sig selv,
og nogle gange behøver den bare en lille stimulering i den rigtige retning.

Konklusion:

Cupping kan blive en altafgørende faktor ved konkurrencer som OL, Tour De France mfl., da konkurrencerne afholdes inden for kort tid.

Der er ikke bivirkninger ved cupping, og vi udnytter kun kroppens egne ressourcer.

Jeg bruger cupping både til restitution af atleter, til fjernelse af hævelse og arvæv efter skade/operation, og til at løsne overspændte muskler.
Det er et fantastisk værktøj til både patienter og behandlere, da det samtidig skåner belastningen på vores arme og hænder.

HUSK!
Smerte ikke er vores fjende – det er blot vores krop, som fortæller os, at der er noget vi skal være opmærksom på.