Cupping – hurtigere restitution – øget cirkulation til trætte og ømme muskler

Cupping

– hurtigere restitution –

øget cirkulation til trætte og ømme muskler

 

TV2 SportsLAB testede cupping/sugekop som restitutionsmetode af to banecykelryttere i februar 2017.

Se linket for nærmere uddybning:

http://sport.tv2.dk/cykling/2017-02-23-ekspert-var-skeptisk-overfor-restitutions-metoden-men-resultaterne-var

Overskriften efter forsøget lød: ”Cupping havde en overraskende effekt på to cykelryttere. Nu vil eksperter se på, om cupping skal være en del af rytternes restitution til OL”.

Se mere: http://sport.tv2.dk/2017-02-24-efter-tv-2-forsoeg-eksperter-vil-undersoege-saerpraeget-metode-frem-mod-ol

Hvilke andre metoder blev testet?

I forsøget blev cupping testet imod restitutionsmetoderne hvile og nedkøling.

Da de testede banerytterne efter hvile fandt de: ”Med hvile som restitution gik Rasmus Quaade ned i præstationsevne. Cirka 2 procent gik han ned, og det svarer til cirka 4 sekunder. Og 4 sekunder i et baneforfølgelsesløb er jo rigtig meget.”

Nedkøling som restitution havde en endnu dårligere effekt på deres præstationsevne: ”Mange atleter bruger nedkøling eller kuldebad som restitution. Men nedkøling har ikke den ønskede effekt* for Rasmus Quaade og Mikkel Bjerg. De formår nemlig ikke at opretholde deres præstationsevne ved anden tur på cyklen. Faktisk er Mikkel Bjergs nedgang markant større, end da han brugte hvile som restitution. En nedgang på fem procent svarer til 15-20 sekunder i en konkurrence.”

*Min personlige vurdering og erfaring er, at nedkøling er mere smertedæmpende efter konkurrence end det er restituerende.

Hvordan virker cupping?

Der er flere metoder til, hvordan man får cupping/sugekop-effekten.

  1. Man kan som i linket bruge en maskine, som laver elektrisk undertryk til sugekopperne.
  2. Man kan bruge en håndholdt vakuum-pumpe (hvilket jeg selv foretrækker da den er effektiv og nem at transportere).
  3. Oprindeligt brugte man ild til cupping i den østlige verden (hvor cupping har sin oprindelse), hvor man brugte ilden til at skabe undertrykket til sugekopperne, men dette bliver sjældent brugt i den vestlige verden.

Derudover skal det nævnes, at der også er flere metoder at bruge sugekoppen på, alt efter ønskede effekt. Ved restitutionsmetode sidder kopperne typisk i 5-10 minutter samme sted før dette evt. gentages andre områder.

Gennem cupping øges blodvolumen i musklerne således, at der kommer flere næringsstoffer til musklerne, og de dermed heler hurtigere.

Derfor brugte atleter som Michael Phelps og det amerikanske atletikhold cupping til OL i Rio 2016, til at øge bevægelighed og afhjælpe ømme og trætte muskler under konkurrencerne.

Sugekopperne efterlader rødlige/lilla mærker på kroppen, som kan ses på billedet af Michael Phelps fra OL 2016.

restitution, cupping, heling,

Den menneskelige krop har en medfødt evne til at helbrede sig selv,

og nogle gange behøver den bare en lille stimulering i den rigtige retning.

 

Konklusion:

Cupping kan blive en altafgørende faktor ved konkurrencer som OL, Tour De France mfl., da konkurrencerne afholdes inden for kort tid.

Der er ikke bivirkninger ved cupping, og vi udnytter kun kroppens egne ressourcer.

Jeg bruger cupping både til restitution af atleter, til fjernelse af hævelse og arvæv efter skade/operation, og til at løsne overspændte muskler.
Det er et fantastisk værktøj til både patienter og behandlere, da det samtidig skåner belastningen på vores arme og hænder.

Hvis du vil læse mere om cupping til fjernelse af hævelse, kan du læse mit tidligere indlæg: ”Cupping – en fantastisk behandling af hævelse” http://maimann-fysioterapi.dk/cupping-fantastisk-behandling-haevelse/

 

HUSK! Smerte ikke er vores fjende – det er blot vores krop, som fortæller os, at der er noget galt.

 

Du er altid velkommen til at ringe, hvis du vil høre mere om behandlingsmulighederne til netop din skade.

42 40 45 99 eller e-mail: kontakt@maimann-fysioterapi.dk