Cupping – en fantastisk behandling af hævelse

Cupping er behandling med sugekop.

Hvorfor?
Hævelse hæmmer bevægelse og muskelstyrke og har dermed en stor betydning for din funktion og dit smerteniveau.

Virkning

Cupping øger cirkulationen i musklerne og bindevævet, og er med til at fjerne hævelse og væskeansamlinger.

Det kan også bruges til at øge restitutionen af musklerne i perioder med øget belastning på kroppen fx ved konkurrencer og slutspil.

Metode
Hævelse er kroppens eget forsvar ved traume/øget belastning. Problemet er bare at kroppen kan ”gå i tomgang” og ikke selv kan fjerne hævelsen. Det hæmmer din bevægelighed og påvirker dit smerteniveau og funktion.
Ved at suge vævet op og bevæge det mod hjertet øges cirkulationen og affaldsstoffer og hævelse fjernes.

Cupping kan kort sagt hjælpe med helingen af vævet, give dig din bevægelighed tilbage og mindske smerter.

Hvornår?

• Efter akutte skader fx
    • Vrid af ankel
    • Vrid af knæ
    • Over revet korsbånd
    • Diskusprolaps
    • Fiberskade
  • Ved slimsæk irritation fx
    • Skulder
    • Knæ
    • Hofte
    • Ankel
  • Efter operation (der forekommer naturlig hævelse efter operation)
  • Længerevarende overbelastninger
    • Spændingshovedpine
    • Tennisalbue
    • Løberknæ
    • Impingement (indeklemningssyndrom)
  • Ved bevægelsesindskrænkninger
  • Gigt

Case – hævelse i knæ efter vrid:

Jeg fik en patient ind som helt tilbage i oktober havde lavet et vrid på hendes knæ.
Efterfølgende var hun meget hævet, smertepræget og kunne ikke bevæge knæet optimalt.
Hun fik taget røntgen, som ikke viste noget, så hendes læge bad hende holde knæet i ro og evt. tage nogle smertestillende ved behov. Nu var der altså gået fem måneder, og der havde ikke været bedring, så hun kontaktede fysioterapeut.

Inden behandling kunne hun ikke gå uden at halte grundet bevægeindskrænkning. Hun kunne ikke sidde på knæene, og kunne ikke bukke sit knæ fuldt ud i liggende.

Efter cupping af både indersiden af knæet og baglåret, kunne hun gå helt normalt, og beskrev hendes gang som ”meget lettere – mit ben er flere kilo lettere”. Hun kunne sætte sig ned på sine knæ og nå fødderne samt bukke benet fuldt ud.

Hævelsen i hende ben gjorde altså at hun ikke kunne bevæge hendes ben optimalt.
Det gav smerter og nedsat funktion.

Det er vigtigt at fjerne hævelsen inden at påbegynde videre behandling og øvelser.
Ellers kan øvelserne ikke udføres korrekt.

Nu skal patienten lave sine øvelser ugentlig for at forebygge tilbagefald og andre vrid.

Cupping er altså enormt effektivt med lige-nu-og-her virkning!

Der er ingen bivirkninger (som fx ved medicin) og du vil ikke få bivirkninger af inaktivitet.

Nogen spørgsmål?

Ring bare på 42 40 45 99 🙂