Diagnose: Tennisalbue.

57-årig mandlig kontor arbejder, som skal ”gør det selv” hjemme i stuen. Går fra at lave kontorarbejde til at skulle male, sætte loft og gipsvægge op i flere måneder. Han overbelaster højre arm og kommer til mig med smerter omkring håndled og albue. Efter undersøgelse konstateres akut tennisalbue.
Behandling: Dry Needling (nålebehandllng) af muskel. Han får to øvelser, han skal lave 15 gange hver dag. Efter tre behandinger og to uger med aflastning og øvelser har han ikke flere symptomer.
Konklusion: En typisk overbelastningsskade (tennisalbue). Eftersom skaden var relativ ny, havde behandlingerne hurtig effekt.
Gode råd: 1) Pas på med at gå for længe med smerter. 2) Hold pauser. 3) Brug så vidt muligt begge hænder/arme.

fysioterapeut odense albue
fysioterapeut odense ryg

Diagnose: overbelastning af ryg

65-årig kvinde med langvarige (5+ år) smerter i ryg, hofte og baller.
 Fortæller hun har haft problemer med en skæv ryg siden første fødsel i 1988. Efter undersøgelse konstateredes, at hun har nedsat bevægelighed i ryggen og spændte balle- og lårmuskler. Grundet skævhed kompenserer hun, og bruger flere muskler uhensigtsmæssigt.
Behandling: Mobilisering af rygsøjle, udstrækning, massage af ben og Dry Needling (nålebehandling) af hofte og ballemuskulatur. Hun får øvelser for bevægelighed, styrke og stabilitet omkring ryg og hofte. Har fået behandling en gang ugentligt de sidste to måneder og har nu været symptomfri i 5 uger. Hun er stadig under behandling grundet kortvarige tilbagefald og smerter.
Konklusion: Aldrende krop, som har vænnet sig til at kompensere på atypiske måder. Mere komplekst og kræver derfor helhedsvurdering, flere behandlinger og yderligere behandlingsmetoder.
Gode råd: Er blevet anbefalet GLA:D-kursus.

Diagnose: Overbelastning af achillessene.

48-årig professionel marathon-løber med smerter på inderside af hæl.
Har tidligere haft smerter og låsning af bækken. Oplevede i en længere periode låsning i bækkenet, men blev ved med at løbe dagligt grundet marathon-konkurrence i den nærmeste fremtid. Kom til mig med smerter omkring indersiden af hælen. Efter undersøgelse konstateredes overbelastning af achillessene grundet kompensering efter låsning af bækken.
Behandling: Dry Needling (nålebehandling) og E-stim (supplement til Dry Needling) af lægmuskulatur. Fik en styrkeøvelse og en udstrækningsøvelse, som skulle laves tre gange dagligt. Har nu haft flere løbeture uden symptomer og føler sig klar til næste konkurrence.
Konklusion: En atlet, som ikke har tid til at holde den nødvendige pause. Formålet var at nulstille lægmuskulaturen, så den bevæges korrekt og optimalt under løb – kombineret med styrkende og forebyggende øvelser.
Gode råd: 1) Styrketræning skal altid være et supplement til anden sportsgren. 2) Vær opmærksom når du får ondt, at du ikke begynder at bruge andre dele af din krop uhensigtsmæssigt.

fysioterapeut odense nakke

Diagnose: overbelastning af nakkemuskulatur

26-årig mandlig konsulent med nakkesmerter og hovedpine.
Konsulent som rejser hele Danmark rundt. Han skal tit bære på tunge tasker og har på det seneste oplevet ensidige nakkesmerter og perioder med hovedpine. Efter undersølgelse konstateredes overbelastning af nakkemuskulatur som følge af ensidigt arbejde (bære på taske). Det kan være grunden til perioder med spændingshovedpine op omkring højre øre og øje.
Behandling: Dry Needling af nakkemuskulatur. Fik styrkeøvelse til nakken, som skulle gøres to gange dagligt. Fik besked på at investere i rygsæk frem for skuldertaske. Efter aflastning og fem behandlinger har han nu været symptomfri i tre måneder. Han har haft mindre tilbagefald i stressfulde perioder med arbejdet, men tilbagefaldene bliver mindre og mindre.
Konklusion: Uhensigtsmæssige bevægelser og belastninger omkring skulder og nakke kan hurtigt udvikle sig til spændingshovedpine. Det er muligt at behandle og forebygge perioder med hovedpine.
Gode råd: 1) Prøv så vidt muligt ikke at lave ensidigt arbejde. 2) Prøv med panodiler, men hvis det er et tilbagevendende problem så søg hjælp. 3) En rygsæk er ALTID et bedre valg end en skuldertaske.